ROMAN ONDAK

Good Feelings in Good Times, 2003
Perfomance, inszenierte Warteschlange, Personenanzahl variabel | Performance, staged queue, people overall display dimensions variable
Tate: Purchased using funds provided by the 2004 Outset / Frieze Art Fair Fund to benefit the Tate Collection 2005
Foto: Kay Riechers
[de]

Roman Ondaks Good Feelings in Good Times (2003) ist die Performance einer Warteschlange, die sich temporär bildet und wieder auflöst, um sich später an anderer Stelle neu zu formieren. Passanten werden sich fragen, wofür es sich lohnen könnte, an dieser Stelle anzustehen: Jede Warteschlange erregt Aufmerksamkeit und weckt – sofern der Grund ihres Bestehens nicht einsichtig ist – Unsicherheit oder auch Begehrlichkeit. Der Standort ist für die Bedeutung und Deutung der Warteschlangen entscheidend. Vor Kunstinstitutionen werden sie anders konnotiert als vor einem Apple Store. Zu verschiedenen Zeiten und an unterschiedlichen Orten auftauchend, erhebt Ondak die Warteschlange in der Hamburger Kunsthalle selbst zur Kunst. Sie ist als gemeinschaftliche, unhierarchische Form des Wartens Ausdruck von Zivilgesellschaft.

[en]

Roman Ondak’s Good Feelings in Good Times (2003) is the performance of a queue that temporarily forms, then dissipates, then re-forms later at a different spot. People passing by will wonder why it might be a good idea to queue up at this spot: Every queue captures people’s interest and triggers uncertainty and greed – provided that the reason for the queue is not clearly evident. The location of the queue is decisive for the meaning and interpretation. A queue outside an art institution is interpreted differently than one outside an Apple store. Showing up at different times and at different places, Ondak even proclaims the queue at the Hamburger Kunsthalle to be art. As a communal, non-hierarchical form of waiting, it is an expression of civil society.

Awaiting Enacted, 2003
16-seitige Zeitung, Nachdruck unlimitiert | A 16-page newspaper, endless reprint
Courtesy the artist and Esther Schipper, Berlin
[de]

Für den Zeitungsstapel Awaiting enacted ließ Roman Ondak 16 Seiten aus verschiedenen slowakischen Zeitungen reproduzieren, bei welchen er die Abbildungen durch Pressefotos von wartenden Menschenschlangen ersetzt hatte. Die Wartenden aus aller Welt und mehreren Jahrzehnten sind Zeugnis einer organisierten und gemeinschaftlichen Form des Wartens: In der Warteschlange ist jeder gleich, es gibt keine Hierarchie oder Bevorzugung. Vordrängler werden durch die perlenschnurartige Form sofort als solche entlarvt. Roman Ondak kennt Warteschlangen aus seiner Jugend in der Tschechoslowakei zur Zeit des Kommunismus. Sie wurden zu einem Sinnbild von Mangelwirtschaft. Im ehemaligen Ostblock allerdings wurden Fotografien von Warteschlangen oftmals zensiert, wie Ondak berichtet, und durch Reihen von Arbeitslosen oder Obdachlosen des Kapitalismus beim Warten auf eine kostenlose Suppe ersetzt. So kommentiert Awaiting enacted auch kritisch die Konstruktion von Geschichte.

Ausstellungsbesucher_innen sind eingeladen, ein Exemplar der Zeitung mit nach Haus zu nehmen.

[en]

For the pile of newspapers Awaiting enacted Roman Ondak had 16 pages from various Slovakian newspapers reprinted in which he replaced the pictures with press photos of people waiting in queues. Pictures of people waiting, people from all over the world and from different decades bear witness to an organised and communal form of waiting: Everyone is equal in a queue, there is no hierarchy or preferred treatment. Queue-jumpers are spotted immediately thanks to the shape of the queue: it looks like a pearl necklace.

Roman Ondak is familiar with queues from his childhood in Czechoslovakia during the Communist era. As Ondak explains, they became a symbol of the economy of scarcity. In the former Eastern Bloc photos of queues were often censored and replaced by capitalism’s long queues of people on the dole or homeless people, waiting for a free bowl of soup. So Awaiting enacted also comments critically on how history is written.

Visitors of the exhibition are invited to take a copy of the newspaper home with them.

Good Feelings in Good Times, 2003
Perfomance, inszenierte Warteschlange, Personenanzahl variabel | Performance, staged queue, people overall display dimensions variable
Tate: Purchased using funds provided by the 2004 Outset / Frieze Art Fair Fund to benefit the Tate Collection 2005
Foto: Kay Riechers
[de]

Roman Ondaks Good Feelings in Good Times (2003) ist die Performance einer Warteschlange, die sich temporär bildet und wieder auflöst, um sich später an anderer Stelle neu zu formieren. Passanten werden sich fragen, wofür es sich lohnen könnte, an dieser Stelle anzustehen: Jede Warteschlange erregt Aufmerksamkeit und weckt – sofern der Grund ihres Bestehens nicht einsichtig ist – Unsicherheit oder auch Begehrlichkeit. Der Standort ist für die Bedeutung und Deutung der Warteschlangen entscheidend. Vor Kunstinstitutionen werden sie anders konnotiert als vor einem Apple Store. Zu verschiedenen Zeiten und an unterschiedlichen Orten auftauchend, erhebt Ondak die Warteschlange in der Hamburger Kunsthalle selbst zur Kunst. Sie ist als gemeinschaftliche, unhierarchische Form des Wartens Ausdruck von Zivilgesellschaft.

[en]

Roman Ondak’s Good Feelings in Good Times (2003) is the performance of a queue that temporarily forms, then dissipates, then re-forms later at a different spot. People passing by will wonder why it might be a good idea to queue up at this spot: Every queue captures people’s interest and triggers uncertainty and greed – provided that the reason for the queue is not clearly evident. The location of the queue is decisive for the meaning and interpretation. A queue outside an art institution is interpreted differently than one outside an Apple store. Showing up at different times and at different places, Ondak even proclaims the queue at the Hamburger Kunsthalle to be art. As a communal, non-hierarchical form of waiting, it is an expression of civil society.

Awaiting Enacted, 2003
16-seitige Zeitung, Nachdruck unlimitiert | A 16-page newspaper, endless reprint
Courtesy the artist and Esther Schipper, Berlin
[de]

Für den Zeitungsstapel Awaiting enacted ließ Roman Ondak 16 Seiten aus verschiedenen slowakischen Zeitungen reproduzieren, bei welchen er die Abbildungen durch Pressefotos von wartenden Menschenschlangen ersetzt hatte. Die Wartenden aus aller Welt und mehreren Jahrzehnten sind Zeugnis einer organisierten und gemeinschaftlichen Form des Wartens: In der Warteschlange ist jeder gleich, es gibt keine Hierarchie oder Bevorzugung. Vordrängler werden durch die perlenschnurartige Form sofort als solche entlarvt. Roman Ondak kennt Warteschlangen aus seiner Jugend in der Tschechoslowakei zur Zeit des Kommunismus. Sie wurden zu einem Sinnbild von Mangelwirtschaft. Im ehemaligen Ostblock allerdings wurden Fotografien von Warteschlangen oftmals zensiert, wie Ondak berichtet, und durch Reihen von Arbeitslosen oder Obdachlosen des Kapitalismus beim Warten auf eine kostenlose Suppe ersetzt. So kommentiert Awaiting enacted auch kritisch die Konstruktion von Geschichte.

Ausstellungsbesucher_innen sind eingeladen, ein Exemplar der Zeitung mit nach Haus zu nehmen.

[en]

For the pile of newspapers Awaiting enacted Roman Ondak had 16 pages from various Slovakian newspapers reprinted in which he replaced the pictures with press photos of people waiting in queues. Pictures of people waiting, people from all over the world and from different decades bear witness to an organised and communal form of waiting: Everyone is equal in a queue, there is no hierarchy or preferred treatment. Queue-jumpers are spotted immediately thanks to the shape of the queue: it looks like a pearl necklace.

Roman Ondak is familiar with queues from his childhood in Czechoslovakia during the Communist era. As Ondak explains, they became a symbol of the economy of scarcity. In the former Eastern Bloc photos of queues were often censored and replaced by capitalism’s long queues of people on the dole or homeless people, waiting for a free bowl of soup. So Awaiting enacted also comments critically on how history is written.

Visitors of the exhibition are invited to take a copy of the newspaper home with them.